k-star

K-star is een afdeling binnen De Korbeel voor jongens en meisjes tussen 6 tot 12 jaar met emotionele, relationele en/of gedragsmoeilijkheden die het functioneren en/of de ontwikkeling belemmeren.

Binnen K-star is er plaats voor 14 kinderen:

  • 9 plaatsen voor een residentiële opname
  • 4 plaatsen voor een dagopname
  • 1 plaats voor een crisisopname

opnamemogelijkheden

lees meer

Binnen K-star zijn er onderstaande opnamemogelijkheden:

  • Residentiële opname
  • Dagopname
  • Crisisopname via het CMP en WINGG-netwerk

Voor meer informatie over de opnamemogelijkheden, klik hier

werking

lees meer

De kinderen verblijven in een leefgroep, waar zowel pedagogisch als therapeutisch gewerkt wordt. Hierbij dragen we waarden zoals structuur, voorspelbaarheid, een positief leefklimaat, … hoog in het vaandel.

Elk kind krijgt een individueel therapieplan dat opgebouwd is uit individuele en groepstherapieën, dit in combinatie met georganiseerde en vrije leefgroepsactiviteiten. Naast de groepsgerichte aanpak streven we ook naar een individuele begeleiding, dit in kader van een goede emotionele en sociale ontwikkeling, rekening houdende met de fundamentele rol van hechting. In de individuele therapie krijgt het kind de kans om zijn/haar innerlijke belevingswereld te tonen, begrijpen en verwerken, dit alles binnen een veilig kader waar een vertrouwensrelatie tussen het kind en de therapeut centraal staat.

team

lees meer

Kinder- en Jeugdpsychiater
Het team staat onder supervisie van Dr. Deboosere, kinder- en jeugdpsychiater. Zij begeleidt en ondersteunt het team, zit de vergadering voor waar de kinderen besproken worden, bepaalt of medicatie aangewezen is bij een kind, …

Coördinator
De coördinator zorgt voor heel wat praktische en organisatorische zaken binnen de werking van K-dee en K-star binnen De Korbeel. Daarnaast ondersteunt hij de groepsleiding in het dagdagelijks werken met de kinderen.

Psychologen
De psychologen zien de kinderen gemiddeld twee maal per week voor een individuele sessie van 50 minuten, waarbij er met het kind gewerkt wordt rond de moeilijkheden die ervaren worden; dit aan de hand van gesprekken, creatief bezig zijn, samen spelen, ...

Contextbegeleiding / Sociale dienst

De contextbegeleiding begeleidt de ouder(s) doorheen de opname. Samen wordt er op zoek gegaan naar oplossingen voor moeilijkheden in de relatie met het kind en het gezin. De ouder(s) worden doorheen de opname regelmatig gezien door de contextbegeleidster. Ook de regeling i.v.m. bezoek en weekends wordt met de contextbegeleidster afgesproken.

Groepsleiding

De groepsleiding zijn verpleeg- en opvoedkundigen van opleiding en werken de hele dag samen met de kinderen in de leefgroep. Hun taak bestaat erin de kinderen te begeleiden doorheen hun opname en de organisatie van de leefgroep op zich te nemen. Er wordt zowel individueel met de kinderen gewerkt als met de hele groep.

Therapeuten

Binnen K-star zijn er verschillende therapeuten aanwezig:

  • De ergo- en creatherapeute ziet de kinderen wekelijks. Dit zowel individueel als in kleine groepjes.
  • De bewegingstherapeut staat in voor de sportmomenten, maar ook voor de therapie Ervaringsgericht Leren (EVL).
  • De dans- en circustherapeute begeleidt de kinderen tijdens psychomotore therapie, dans- en circustherapie, dit individueel en in kleine groepjes.
  • De logopediste biedt ondersteuning op logopedisch vlak indien nodig.

verloop

lees meer

Binnen K-star bieden we onderstaande opnametrajecten aan:

  • Observatietraject (met een verblijfsduur van ongeveer 6 - 8 weken)
  • Diagnostisch traject (met een verblijfsduur van ongeveer 6 - 8 weken)
  • Behandeltraject (met een herevaluatie na iedere 8 weken)

Een opname binnen K-star start altijd vanuit een observatie- of diagnostisch traject. Tijdens de eerste 6 à 8 weken van de opname bevindt het kind zich in wat we de observatiefase noemen. Dit is de periode waarin we het kind in eerste instantie willen leren kennen zoals het is. Er wordt binnen het team informatie uitgewisseld tijdens de wekelijkse synthese- en teamvergadering.

Na de observatieperiode wordt de stafvergadering georganiseerd. Op dit multidisciplinaire overleg worden de verschillende onderzoek- en observatieresultaten besproken. Hierna trachten we tot een diagnose of probleemomschrijving te komen waarbij het kind affectief, cognitief en relationeel omschreven wordt.

Op basis hiervan stellen we een advies op tot doorverwijzing, verdere behandeling of ontslag. Na de stafvergadering worden de ouders/verwijzers uitgenodigd bij de kinderpsychiater voor de bespreking van dit advies.

Tijdens de behandelfase wordt aan de hand van individuele behandeldoelen op korte-, middellange- en lange termijn getracht te werken aan de belangrijkste werkdomeinen samen met het kind en zijn contactpersoon. Ongeveer 2-maandelijks wordt er tijdens de behandelfase een evolutiestaf georganiseerd, hierbij wordt stilgestaan bij de evolutie van de afgelopen weken en worden doelstellingen opgesteld voor de komende periode. Ouders worden eveneens uitgenodigd voor een evolutiegesprek bij de kinderpsychiater.

Op het einde van de opname trachten we zowel het kind als zijn context goed voor te bereiden op het ontslag of de doorverwijzing naar een andere setting.

betrokkenheid van de context

lees meer

Een kind hangt onlosmakelijk vast aan zijn omgeving. Daarom is het essentieel om de ouders of het gezinsvervangend milieu zoveel mogelijk te betrekken tijdens de opname van het kind. Dit doen we door een zo ruim mogelijk bezoekaanbod aan te bieden, alsook door de ouders (twee)wekelijks uit te nodigen bij de contextbegeleidster.

Tijdens de observatiefase wordt in een eerste fase een gezinsanamnese  besproken. Tijdens de behandeling wordt er gewerkt aan het bevorderen van een zo goed mogelijke afstemming tussen ouder/kind en het inzichtelijk werken rond de belevingswereld van het kind. Ook het afstemmen van de bezoekregeling op de persoonlijke noden gebeurt in overleg met de contextbegeleidster.

Indien aangewezen kan er ook familietherapie opgestart worden.

Ook binnen de leefgroepswerking maken we ruimte voor de ouders. Dit doen we door de contactmomenten te organiseren voor en na het bezoek/weekends. Daarnaast organiseren we minimaal 2x/jaar een openleefgroepsmoment waarbij de ouders langs komen en uitleg krijgen over de leefgroep.
Ouders worden ook uitgenodigd om een 3-tal dagen mee te lopen in de leefgroep, waarbij men therapiesessies kan volgend samen met hun kind, het leefgroepsgebeuren van dicht kunnen bijwonen, in gesprek kunnen gaan met teamleden, enzovoort. Deze dagen worden gespreid tussen zowel de observatiefase als de behandelfase.

ziekenhuisschool (type 5)

lees meer

Basisschool Aan Zee (BAZ) behoort tot het buitengewoon onderwijs, Type 5.  In type 5 kunnen enkel leerlingen met een attest type 5 die opgenomen zijn in een ziekenhuis of een residentiële setting les volgen.

De  leerling blijft  ingeschreven in zijn/haar thuisschool, het gaat hier dus om een dubbele inschrijving. Dit wordt gestaafd met een attest van type 5 uitgereikt door de behandelende kinderpsychiater.  Tussen de type 5 school en de thuisschool is er een nauwe samenwerking en wordt er gewerkt met de leer- en werkboeken van de thuisschool, die bij het begin van de opname opgevraagd worden. Er wordt met de thuisschool afgestemd welk onderwijsaanbod er in BAZ gegeven zal worden.

De kinderen/jongeren kunnen zowel individueel als in groep (co-teaching) komen.

Voor meer informatie over BAZ, klik hier.

aanmelden

lees meer

Wenst u meer informatie rond het aanmelden, klik hier

praktische informatie

lees meer

nieuws

breng je identiteitskaart mee naar het ziekenhuis: de goede reflex

Voordelen van het meebrengen van je identiteitskaart naar het ziekenhuis
lees meer

open geest dag

Filmpje in samenwerking met radio Quindo
lees meer